Český byznys musí počítat s alternativami mléka

Veganství se poslední rok skloňuje ve všech ohledech. Jeho příznivci apelují nejen na etiku a zdraví, ale i budoucnost celé planety Země. Tento relativně nový směr ve stravování má přirozeně spoustu zarytých odpůrců. Ti si stojí za tím, že bez živočišných složek potravy se dlouhodobě žít nedá. Je to ale trend, se kterým by měli tuzemští zpracovatelé a prodejci mléčných produktů přeci jen počítat. Alternativy z kokosu, sóji, ořechů a obilovin se sice podílí na celkovém trhu v jednotkách procent. Každý rok ale jejich nákup roste o 30 %. Kupují je nejen vegani, ale také alergici, nebo lidé, kteří chtějí odlehčit svůj jídelníček.
 Zdravý životní styl
Mlékárenské společnosti ve světě
Velké zahraniční firmy už sníženou poptávku po tradičních produktech zaznamenali a podnikly jisté kroky jak si úbytek financí vynahradit. Například významná francouzská značka Danone je na rostlinnou budoucnost dávno připravená. Již před lety pohltila nejznámější firmy Alpro a Provamel. V jejich sortimentu najdeme alternativy mléka, jogurtů, dezertů i zmrzliny. 
 Sójové mléko
Co na to Češi
Přestože tento trend ve stravování proniká i do našich končin, žádná z českých etablovaných společností zatím novinkou v sortimentu nezareagovala. Místo pozitivní akce se setkáme spíše s tou negativní. Poukazováním na to, aby byly náhražky správně označeny a neklamaly názvem nebo umístěním ve stejném regálu. Předpokládá se, že stejně jako ve světě, bude i v České republice spotřeba kravského mléka klesat. Je třeba, aby se i zaběhlé firmy na tuto skutečnost připravily. 
 
Vznik nových firem
To ale neznamená, že bychom v obchodech tuzemskou alternativu nesehnali. Objevují se malé podniky, které vyrábí rostlinná mléka, másla, jogurty, ale i sýry. Známé je například Nemléko, nebo výrobce veganského hermelínu Alexýr. Obvykle jsou k dostání v bio obchodech a prodejnách zdravé výživy.

About the author /